logo
ויטמין E

מה הקשר בין ספורט, רדיקלים חופשיים וויטמין E?

מיהו הרדיקל החופשי? ואיך הוא נוצר?

בתהליך הנשימה נוצרים בגוף באופן טבעי חומרים פעילים הנקראים רדיקלים חופשיים. הרדיקלים ממלאים בגוף תפקידים חיוניים כמו קטילת חיידקים ויצירת חיבורים בין סיבי הקולגן בעור, אך גם אחראים לצערנו, לתהליך ההזדקנות. בגוף נמצאים באופן טבעי אנזימים נוגדי חמצון, שתפקידם לווסת את ריכוזי הרדיקלים החופשיים ולמנוע את פגיעתם בגוף. במצב חוסר איזון, הרדיקלים החופשיים יתקיפו את החלבונים, יחמצנו שומנים בגוף ויהפכו גם אותם לרדיקלים חופשיים, ובכך ינוונו את ייצור האנרגיה של תאי המוח, יפגעו בקרומי התאים, יקטינו את יכולתם לספוג חומרי מזון ולסלק פסולת, ואף ישנו את מבנה הדי.אנ.אי. בכך הם גורמים לבלאי מוקדם ולהתנוונות והזדקנות הגוף. מעריכים שמספר רב של מחלות קשורות לתהליכים אלו, ובהן גם סרטן. בעולם המתועש קיימים גורמים חיצוניים רבים המעצימים את יצירת הרדיקלים החופשיים בגוף באופן מלאכותי, כדוגמת קרינה, זיהום אוויר, עישון, חומרי הדברה, חומרי ניקוי ועוד. למאמר אודות הקשר בין ויטמין E ויטמין C ופעילות גופנית.

 

מה הקשר לספורט או אימון גופני?

האימון הספורטיבי מגביר את תהליך הנשימה ולכן מגביר גם את היווצרותם של הרדיקלים החופשיים. זה נעשה במספר דרכים: בזמן הפעילות הגופנית המאומצת צריכת החמצן עולה, חומצות החלב המתפתחת בשרירים, העלאת ריכוז האדרנלין ואספקת החמצן המשתנה. אותם רדיקלים חופשיים עלולים לייצר תהליך הפוך לתועלת הרצויה בספורט: בעיות שונות בתאי השרירים כמו הרס המבנה של התא ולבריחת מולקולות מתוך התא החוצה, נזק לDNA, הרס חלבונים בשריר ופגיעה ביציבות התא וסביבתו. בעיות אלה יכולות לגרום לדלקות בשריר, שרירים תפוסים ופציעות שונות.

 

כיצד וויטמין E עוזר לסייע לגוף להתמודד עם הרדיקלים חופשיים?

את הפחתת נזקי הרדיקלים, בנוסף לצמצום החשיפה לגורמים המאיצים את היווצרותם, ניתן להשיג על ידי צריכה של מנטרלי רדיקלים חופשיים, כגו: ויטמין C ויטמין E סלניום ואבץ.

מחקרים רבים מוכיחים כי צריכת הויטמינים E ו-C במיוחד תורמים למניעת חמצון השומנים הנוצר עקב אותה פעילות גופנית מאומצת ויצירת הרדיקלים החופשיים, ותורמת להסתגלות השריר לאותה פעילות גופנית ובכך גם מעודדת את הגוף לייצר כמות גדולה יותר של אנזימים נוגדי חמצון שנלחמים באותם רדיקלים חופשיים. 

 

למי ממומלץ לקחת ויטמין E?

נשים וגברים העוסקים בפעילות גופנית נמרצת, לספורטאים הנדרשים בשמירה על משקל גוף נמוך (כמו מתעמלים ורקדנים) ולאוכלוסייה המבוגרת העוסקת בספורט. 

 

כיצד ניתן לקבל ויטמין E?

ארגוני הבריאות ממליצים לצרוך את הויטמינים מהמזון דרך אכילת תפריט מאוזן ומגוון העשיר בירקות, פירות, דגנים מלאים, וכאשר ישנו חוסר ניתן אף לצרוך אותו דרך תוספים. לצורך השלמה של ויטמין E מעבר לתזונה היומיומית ניתן לצרוך ויטמין E כתוסף תזונה. שילוב של כמוסה רכה על בסיס שומני עם העשרה בניגזרות מיקס טוקופרול (ג’ל) תאפשר ספיגה משופרת של הויטמין בגוף.

 

מהי הצריכה המומלצת של ויטמין E לספורטאים?

לפי משרד הבריאות, המינון המומלץ בגילאי 14-18 שנים הוא 800 מ”ג ומעל 19 שנים 1000 מ”ג.

 

איך מומלץ לקחת
את התוסף?

1-2 כמוסות לפי הצורך עם או אחרי האוכל

 

ויטמין E