logo

אבקות חלבון

חלבון

?מהי אבקת חלבון

אבקת חלבון היא תוסף תזונה, המיועד להשלים את צריכת החלבון הדרושה לגוף במצבים שונים. אבקת החלבון איננה תחליף לצריכת חלבון באמצעות תזונה נכונה, אלא מהווה תוסף שיש לצרוך לאחר התייעצות עם איש מקצוע.

אבקות חלבון אינן המצאה לספורטאים בלבד. הרפואה עושה שימוש במשקאות עתירי חלבון למגוון אוכלוסיות, ביניהן: קשישים, תינוקות, אנשים לאחר ניתוח ועוד, במטרה לספק להם את מידת החלבון הדרושה להם וכן לצורך שיקום השרירים.

מחקרים רבים מצאו, כי אבקות החלבון הן תוסף החלבון היעיל ביותר לעיכול ולספיגה, ולכן הן נפוצות מאוד בקרב ספורטאים.

תפקיד החלבונים בגוף

לחלבונים מספר תפקידים חשובים בגוף האדם:
1. בניית וחידוש תאים ורקמות
2. בניית ותיקון תאי שריר
3. הם לוקחים חלק במערכת החיסונית
4. הם לוקחים חלק בהובלת המזון והחמצן בדם אל התאים ומהם
5. החלבונים אחראים על ויסות חילוף החומרים בגוף
6. כל האנזימים בגוף בנויים מחלבוני
7. חלק מן ההורמונים בנויים בחלבונים.

משום שלחלבונים תפקידים רבים וחשובים בתפקודו של הגוף, חשוב להימנע ממצב של מחסור בחלבון, העלול לגרום, בין היתר, לתחושת עייפות, נשירת שיער, איבוד ממסת השריר, שיבוש הורמונלי, פגיעה במערכת החיסונית ועוד.

חלבונים

צריכת חלבונים באמצעות תזונה

החלבון מצוי במגוון רחב של מאכלים.
מקורות לחלבון מן החי: בשר ומוצריו, דגים, ביצים וחלב ומוצריו.
מקורות לחלבון מן הצומח: קטניות (שעועית, חומוס, אפונה, סויה ועוד), אגוזים, גרעינים וזרעים.

על החלבונים להוות 15-20% מהצריכה היומית, שהם 0.8 גרם חלבון ליום לכל קילוגרם ממשקל הגוף. כמות החלבון הנדרשת לגוף עשויה להשתנות בהתאם לגיל ולמצב הגופני. למשל: בתקופת גדילה או במצב של פציעה, הגוף ידרוש כמות גדולה יותר של חלבונים. 

מהו מקור החלבון באבקות החלבון השונות?

מקור החלבון באבקות החלבון יכול להיות מהצומח: סויה, אפונה, אורז וכדומה, או מהחי: חלבון ביצה, מי גבינה, חלב ועוד.

אבקת חלבון מי גבינה היא הנמכרת והנפוצה ביותר.

 

נכון או לא נכון- מיתוסים על אבקת חלבון

  • אבקות חלבון אינן חומר אסור לשימוש.
  • אבקות חלבון אינן סטרואידים.
  • הן אינן גורמות להתנפחות השרירים או להשמנה.
  • אבקת חלבון היא מוצר טבעי לחלוטין.
  • אבקת חלבון אינה תחליף למזון מוצק, אלא מהווה השלמה לתפריט היומי, כאשר זה אינו מספק את מלוא הכמות המומלצת של חלבון.

כיצד תורמות אבקות החלבון לספורטאים? 

ספורטאים הם הקהל העיקרי לאבקות החלבון.
ספורטאים המתאמנים באופן קבוע אמורים לצרוך יותר חלבונים מהממוצע, מכמה סיבות:

  • החלבון מסייע בשיקום ובניית השרירים. במהלך הפעילות הגופנית יש צורך בהתאוששות מהירה של השריר (מה שמפחית פציעות), צורך בשיקום השריר לאחר הפעילות, וכן צורך התמידי לבנות מסת שריר חדשה.
  • אימון עצים במיוחד מחליש את המערכת החיסונית למספר שעות. אבקת החלבון מסייעת לשמור על מערכת חיסונית חזקה.
  • ספורטאים מתבגרים זקוקים לכמות גדולה יותר של חלבון, משום שהגוף עוד גדל וזקוק לכמות גדולה יותר של חלבון.
  • כאשר מתחילים תוכנית אימונים חדשה או מגבירים את עצימות האימונים, יש צורך לבנות מסת שריר גדולה יותר.
  •  ספורטאים צמחונים או טבעונים זקוקים להשלמת של חלבון שאינו מגיע מן המזון.
  • אבקות חלבון מסייעות להחלמה מפציעות ספורט.

מהו המינון המומלץ של אבקת חלבון?

המינון המומלץ של חלבון הינו 0.8 גרם ליום לכל ק”ג ממשקל הגוף.
ספורטאים ואתלטים המכוונים להגדלת מסת השריר עשויים להזדקק לכמויות של 1.2-1.8 גרם/ק”ג ליום, בהתאם למשטר האימונים והדיאטה המומלצת ע”י המאמן.

מה אומרים המחקרים? 

  • אתלטים וספורטאים זקוקים לכמות גדולה יותר של חלבון בתזונה היומית, בשל הצורך המוגבר של הגוף בתיקון רקמות שריר ובניית מסת שריר נוספת. רמות החלבון הדרושות נקבעות על פי גורמים רבים, ביניהם: משטר האימונים וכמות הקלוריות הכללית בתזונה (קישור למחקר).
  • כאשר מטרת צריכת אבקת החלבון היא בניית מסת שריר וזירוז החלמת השרירים לאחר מאמץ גופני, מומלץ לצרוך אותו לאחר האימון. המחקרים עוד לא מצאו מהו בדיוק משך “חלון ההזדמנויות” לאחר האימון בו כדאי לצרוך את החלבון (קישור למחקר).

לסיכום,

כדאי לדעת, כי עודף חלבונים בגוף עלול לגרום לבעיות שונות, כגון: רגישות רבה של המערכת החיסונית, פגיעה בצפיפות העצם, ירידה בתפקוד הכבד ועוד. לכן, גם כאשר נוטלים אבקת חלבון, כמו כל תוסף תזונה אחר, יש להיוועץ באיש מקצוע כמו דיאטנית ספורט לקביעת המינונים! 

אבקות חלבון

במחיר הטוב ביותר בישראל

  • שוברים את השוק אבקות חלבון במחירי חו”ל, למבחר מכמה מותגים
  • שירות אישי משלוח עד הבית, תזונאים לשירותך ורכישה פשוטה ומהירה
טאב בחירת מוצר
אבקות חלבון