logo
ספורט וויטמין C

מתאמן חזק אבל חולה יותר? אולי כדאי לקחת ויטמין C

בטח שמתם לב שמתאמנים חולים יותר במחלות קלות כמו שפעת וצינון, ידוע כי אימון גופני אינטסיבי פוגע זמנית במערכת החיסון. רצינו לבדוק האם ויטמין C יכול לעזור…

ויטמיו C או בעברית, ויטמין סי הוא אחד הוויטמינים החיוניים ביותר לגופנו! הוא לוקח חלק בכ-300 תהליכים בגוף האדם, ביניהם:

  • חיזוק מערכת החיסון
  • שמירה על כלי הדם
  • נוגד חמצון, מה שמסייע לגוף למנוע התפתחו תאים סרטניים
  • יצירת הקולגן, החיוני לבניית רקמות חיבור בגוף, אשר הכרחיות בתהליך החלמה וריפוי פצעים.
  • בניית רקמות ועצמות יציבות
  • שמירה על תפקוד הלב

הידעתם? האדם הוא בין היונקים הבודדים, שגופם אינו מייצר ויטמין C בעצמו ותלוי בתזונה מאוזנת או בתוספים כדי לקבלו!

ויטמין סי נפוץ מאוד בירקות ופירות, הבולטים שבהם: פירות הדר, פלפל אדום, ירקות ירוקים ופירות טרופיים.

כיצד נדע האם יש לנו חוסר בוויטמין C?

בניגוד לוויטמינים ומינרלים אחרים, ויטמין סי אינו מצטבר בגוף, ולכן יש לצרוך אותו באופן קבוע.

ישנם מספר סימנים העשויים להעיד על חוסר בוויטמין סי:

  • מערכת חיסונית חלשה, שבאה לידי ביטוי במחלות תדירות והצטננויות.
  • אנמיה קלה.
  • יכולת התרפאות איטית של פצעים.
  • דימום קבוע מהחניכיים או מהאף.
  • עייפות כרונית.

האם יתכן עודף בוויטמין C?

מצב של עודף בוויטמין C הוא נדיר במיוחד, משום שהעודפים מופרשים בשתן.
על מנת להגיע למצב של עודפים יש לצרוך כמות גבוהה ביותר של הוויטמין ואז עלולים לסבול מהפרעות במערכת העיכול ואף מדלדול מאגרי הנחושת בגוף. מצב של עודף בוויטמין C עלול לבוא לידי ביטוי בשתן צהוב וחומצי במיוחד.

כיצד תורם ויטמין C לאתלטים?

ספורטאים בכלל ואתלטים בפרט נתונים כל הזמן לסכנת פציעות, לדלקות פרקים ואף למחסור אפשרי בוויטמינים ומינרלים- זאת בשל בפעילות האינטנסיבית שגורמת לגוף לאובדן מהיר יותר שלהם.
בין התהליכים הרבים בהם מעורב הוויטמין C בגופנו, ישנם מספר תהליכים החשובים ביותר לאתלטים שביננו, לשמירה על בריאות תקינה:

  • שמירה על השריר:
    ויטמין C מפחית את הפגיעה בשריר ומאיץ תהליכי התאוששות ושיקום לאחר אימונים עצימים ולאחר פציעה.
  • התמודדות עם רדיקלים חופשיים:
    בקרב אתלטים המתאמנים באופן עצים וקבוע מוגבר ייצור הרדיקלים החופשיים- חומרים פעילים הנוצרים במהלך הנשימה, מה שגורם להחלשת מערכת החיסון, התנוונות והזדקנות הגוף ומשנה את מבנה ה-DNA. צריכה קבועה של ויטמין C מונעת את הפגיעה של הרדיקלים החופשיים וחיונית לאתלטים באופן שוטף ואף במצבים של החלמה לאחר ניתוחים ופציעות.
  • חידוש רקמות העור ובניית העצמות.
    לוויטמין C חשיבות בתהליכי חידוש רקמות העור ובניית העצמות – שני התהליכים הללו חיוניים מאוד במקרה של אתלטים המפעילים עומס רב על העצמות וכן סובלים לא אחת מפצעים כתוצאה מפציעות שונות.
  • חיזוק המערכת החיסונית.
    ויטמין C חיוני לשמירה וחיזוק המערכת החיסונית! הוא מונע התפרצויות זיהומיות, מעורב בספיגת הברזל ועוד- ולכן חיוני כל כך עבור אתלטים אשר רוצים לשמור על ביראות תקינה ואנרגיה מירבית.
  • הפחתת הורמוני הלחץ.
  • הפחתת אחוזי השומן בגוף.
    יכול להאיץ את חמצון השומן בעת פעילות גופנית וכן בעת מנוחה, מה שמסייע להפחית את אחוזי השומן בגוף.

מהו המינון המומלץ של ויטמין C?

צריכה מומלצת לנשים:

לגילאי 1-3:         15 מ”ג ליום

לגילאי 4-8:          25 מ”ג ליום

לגילאי 9-13:       45 מ”ג ליום

לגילאי 14-18:      65 מ”ג ליום

לגילאי 19+:        75 מ”ג ליום

 

צריכה מומלצת לגברים:

 

לגילאי 1-3:        15 מ”ג ליום

לגילאי 4-8:        25 מ”ג ליום

לגילאי 9-13:      45 מ”ג ליום

לגילאי 14-18:    75 מ”ג ליום

לגילאי 19+:       90 מ”ג ליום

 

מה אומרים המחקרים על הקשר בין ויטמין C לספורטאים ושמירה על הגוף ?

  • סקירה של נושא השפעת ויטמין C על הקלה בקשיי נשימה לאחר פעילות גופנית מאומצת, מצאה כי ויטמין C מסייע במקרים בהם מתאמנים סובלים ממקרים של שיעול או כאבי גרון לאחר פעילות גופנית (https://aacijournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/1710-1492-10-58).
  • תוספים של ויטמין C מפחיתים את יעילות האימונים, משום שהם מונעים מהתאים להסתגל לפעילות הגופנית (ספרד, 2008).

 

סוגי ויטמין C שתוכלו למצוא אצלנו ב-V-care:

ויטמין C 1,000 מ”ג של מותג הבית שלנו.

ויטמין C 1,000 מ”ג של אלטמן.

ויטמין C 500 מ”ג של אלטמן.

 

ויטמין C