logo
כדורסל

מה הקשר בין ויטמין C לספורט ?

ויטמין C– מהו וכיצד הוא נוצר?

זוכרים את הפרסומת "קיווי עסיסי בויטמין סי"? אם אתם ילידי שנות ה-80-90 רוב הסיכויים שאתם מזמרים אותו כל פעם שיוצא לכם לאכול קיווי. השאלה הגדולה היא אם אתם בכלל יודעים מהו ויטמין C ? בשביל הכייף

ויטמין C נכלל בסוגי הויטמינים המסיסים במים כלומר, כדאי לצרוך אותו עם בסיס מימי ולא שמני (שמן ומים לא מתערבבים). ויטמין C הוא בעצם חומצה אסקורבית שגוף האדם לא יכול לייצר בעצמו (בשונה מרוב בע"ח) . כמו כל הויטמינים מדובר בחומר הדרוש לגוף בכמויות מזעריות. את מרבית הויטמינים הגוף יודע לווסת מכאן שצורכים אותם בקלות וכמות עודפת לא תגרום לתופעות לוואי, מכיוון שהם מופרשים ישירות בשתן או בזיעה. לפרטים נוספים

לרכישת ויטמין C >>

 

מקורות לויטמין C:

האדם הוא היונק הכמעט יחיד שאינו יכול לייצר ויטמין C בעצמו והוא תלוי באספקה חיצונית. ויטמין C מצוי ברוב הפירות, הירקות והנבטים. העובדה שפירות הדר הם מקורות טובים לוויטמין C ידועה לכל אך, לא מה שלא ידוע זה שפירות טרופיים עשירים אף יותר  מאשר פירות ההדר.

לפרטים נוספים

טלפון אתר ספורטאים

 

מה תפקידו של ויטמין C בגופנו ואיך הוא קשור לספורט?

כולנו מכירים את המונח וטמין C  בעיקר כשאנחנו חולים, מקוררים ובימי החורף. אבל מה זה באמת ויטמין C למה הוא עוזר? מה החשיבות שלו עבורנו?

ויטמין C הכרחי לחידוש רקמות שטחיות (רקמות העור), בנייה של עצמות ותיקון של כדוריות דם אדומות.

כמו כן, בין תפקידיו העיקריים ניתן למצוא את השמירה על החניכיים, חיזוק כלי דם ומיזעור חבלות ושריטות.

ויטמין C נחשב כמחזק של ההמערכת החיסונית, מונע התפרצויות זיהומיות, מגן על רקמת הריאות, מעורב ביצירת הורמונים חשובים, חומרים המשמשים להולכה עצבית, ובספיגת ברזל.

אלו שהחלו לעסוק בספורט נתונים לשינויים גופניים רבים אחד מהם הוא אפקט הרסני שנוצר בעקבות הרדיקליים החופשיים בגוף. רדיקליים חופשיים למי שלא יודע אלו חומרים פעילים הנוצרים באופן טבעי בתהליך הנשימה ובמהלך ספורט באופן מוגבר מה שגורם לאפקט הפוך מהרצוי ואף הרסני. נטילת ויטמין C בעיקר אצל אלו שרק החלו לעסוק בספורט מפחיתה משמעותית את האפקט ההרסני הזה מחזקת את המערכת החיסונית, ואף חיונית לאלו הנמצאים בשלבי החלמה לאחר ניתוחים ולריפוי פצעים.

שימשו בתוספי תזונה של ויטמין C יכול להפחית את הפגיעה בשרירים,להאיץ את תהליכי ההתאוששות והשיקום, ואף להוריד את רמות הורמוני הלחץ. לאלו ממכם המנסים גם לרדת במשקל באמצעות הפעילות הגופנית חשוב לדעת כי אחת התכונות של ויטמין C היא שהוא גורם להאצת חמצון שומן במנוחה ובזמן פעילות גופנית מה שיתרום לירידה במשקל.

לפרטים נוספים

 

מתי הגוף דורש ויטמין C?

חשוב לדעת כי חוסר בויטמין C לא יבוא לידי ביטוי בבדיקות דם וברוב המקרים לא נבדק בכלל, חוסר בויטמין C יגרום לתחושת עייפות, פציעות וחוסר ריכוז. מחסור בויטמין C יכול גם לגרום לשיבוש בייצור חלבון הקולגן בגוף (זהו החלבון המרכיב את רקמות החיבור בגוף כגון שרירים וגידים).

הצורך לשימוש בויטמין C עולה בזמן זיהום או פציעה, דלקות, חום, כוויות, ובאנשים שתהליך הספיגה במעי שלהם לקוי. בדרך כלל במצב כזה מומלץ ואף רצוי להתייעץ עם רופא. בכיוון שמדובר בויטמין ש"נזרק" ממערכת גוף האדם במהירות (זיעה ושתן) מומלץ בורב המקרים  אף לקחת תוספי תזונה של ויטממין C בנוסף לאכילת המאכלים בהם הוא מצוי.

 

מה היא הצריכה היומית המומלצת?

ארגון ה-NIH האמריקאי (National Institutes of Health) יצר המלצות לצריכה יומית של ויטמין C לפי גילאים כמפורט בטבלה לפניכם:

גיל כמות מומלצת
תינוקות בגילאים 0-6 חודשים 40 מ"ג ליום
גיל שנה-שלוש 15 מ"ג ליום
בנים בגילאים 14-18 75 מ"ג ליום
בנות בגילאים 14-18 65 מ"ג ליום
גברים מעל גיל 18 90 מ"ג ליום
נשים מעל גיל 18 75 מ"ג ליום.

 

 

 

 

 

 

 

אך, חשוב מאוד לציין כי אם מדובר באדם המעשן עליו להוסיף לערכים הרשומים לעיל עוד 35 מ"ג לכמות היומית המומלצת.

 

האם ניתן להגיע לצריכת יתר של ויטמין C ?

ראשית נסביר ונבהיר כי מצב של צריכת יתר ויותר מכך תופעות הלוואי בעקבות צריכת יתר הינם מצב נדיר ביותר וזאת מכיוון שמדובר פה על ויטמין מתמוסס במים כלומר, הוא מתנדף בזיעה ובשתן במהירות רבה. יש לשים לב שתופעות הלוואי והסיכונים הם רק כאשר צורכים כמויות אדירות של וטמין C כפי 5 עד 10 למבוגר!!

במינונים גבוהים מאוד (מעל 4-6 גרם ליום), עלול לגרום לשלשולים. במינונים מעל 10 גרם ליום עלול להביא להיווצרות אבני כליה בגלל חומציות השתן, במקרה זה אפשר לשתות גם סודה לשתיה, כדי להפוך את השתן לבסיסי ולמנוע שקיעת המינרלים ויצירת אבני כליה או להרבות בשתיית מים.

 

לסיכום

ויטמין C הינו ויטמין חשוב מאוד כחלק מניהול אורך חיים בריא ונכון. כמו כן , הוא אחד מהויטמינים הנגישים לאדם וניתן למצוא אותו ברורב הפירות . הבעיה העיקרית מתחילה בעובדה שמרביתנו לא באמת מקפידים על תזונה ואלו מאיתנו שרק החלו באורך חיים ספורטיבי ומנסים להיכנס לשיגרה מאבדים את מרבית הויטמינמינים והמנירלים בקצב מהיר יותר הפתרון הקל במקרה הזה הוא צריכת תוספי תזונה אשר נותנים מענה קל ומהיר.

כעוסקים בספורט אנו נתונים לסכנות הפציעות, דלקות פרקים ומחסור בויטמינים ומנירלים משום שהגוף שלנו מאבד אותם בקצב מואץ יותר. לכן יש לבצע מעקב תמידי ולהתייעץ עם רופא מתאים או דיאטנית.

ויטמין C

Facebook YouTube Instagram