logo
ויטמינים לספורטאים

ספורט לטוב ולרע – כיצד תעשה את זה נכון, בריא ובלי טעויות

אז מה אומרים בכלל על הספורט?

ההנחה הרווחת בין רופאים וכלל הציבור היא שספורט הוא דבר בריא ומאריך חיים כל עוד עושים אותו בצורה נכונה, מבוקרת ובמינון נכון.

מחקרים רבים מראים כי פעילות גופנית סדירה אפילו ברמות מתונות מפחיתה את הסיכון למחלות לב, סרטן, לחץ דם גבוה, והשמנה. אבל מנגד, אורך חיים ספורטיבי אשר לא מנוהל נכון יכול גם לגרום לבעיות בריאותיות כגון דלקות פרקים.

אחד המרכיבים החשובים ביותר באורך חיים ספורטיבי הוא תזונה. תזונה נכונה היא חלק בילתי נפרד מהיכולת של הגוף שלנו להשתפר מבחינה ספורטיבית ולגרום לנו להגיע לתוצאות הרצויות. חשוב להבין כי לא מדובר רק בתזונה בזמן האימון הספורטיבי או אחריו אלא להרגלי אכילה קבועים לאורך כל היום.

ככל שאתם מתאמנים יותר ככה אתם משפרים את הביצועים שלכם כספורטאים אך, האימון הופך להיות אינטנסיבי יותר והגוף שלנו מתחיל לדרוש יותר רכיבים תזונתיים ובעיקר ויטמינים ומינרלים. מרבית האנשים הנורמטיביים לא באמת מצליחים לדאוג לתזונה מאוזנת ונכונה לאורך תקופה ולכן משתמשים בתוספי מזון אשר הופכים לחלק בלתי נפרד מתזונתם של העוסקים בפעילות גופנית. לפרטים נוספים

 

מה הן הטעויות הנפוצות ביותר שספורטאים מתחילים עושים?

טעות אחת היא לעשות הכל בשיטת ה”מהר – הכל כאן ועכשיו”. מרבית הספורטאים המתחילים לא מבצעים ברור מקיף ל”מה תעשה ואל תעשה” ובכך גורמים לעצמם לטעויות שעוולות להם לפעמים בבריאותם. ניתן לראות זאת במרבית המרתונים שהפכו למאוד פופולאריים בשנים האחרונות. לא פעם ואף לא פעמיים אנו שומעים על אדם כזה או אחר שהתעלף או התמוטט בזמן הריצה. חלקם לא שותים מספיק, אוכלים לפני הריצה או לחילופין לא אוכלים בכלל שעות ארוכות טרם הריצה. בהתנהלות זו הם גורמים להחלשת הגוף.

טעות נוספת היא אי הקפדה על תזונה אדם העוסק בספורט על דרך קבע חייב להקפיד על תזונה נכונה אשר תעזור לו לשפר את ביצועיו ותתרום לפיתוח מסת השריר. תזונה נכונה צריכה לכלול נוזלים, חלבונים, פחממות מורכבות, מעט שומן וכמות מספקת של מינרים וויטמינים.

כשאנו מדברים על תזונה הכוונה היא לא לשינוי התזונה ואורך החיים רק במהלך הפעילות הספורטיבים אלא על שינוי משמעותי לכל החיים (לפני, אחרי ובזמן הפעילות הספורטיבית).

אלטמן במחיר הכי טוב

 

כיצד תקפידו כמו שצריך על תזונה נכונה?

ראשית, יש לצרוך בהקפדה על מרכיבים המספקים אנרגיה כגון חלבונים, פחמימות ושומנים. חשוב מאוד להבין כי הספורט גורם לחילוף חומרים מהיר ולספיגת הויטמינים והמינרלים ו”זריקתם” מהגוף באופן מהיר יותר משל אדם שלא עושה פעילות ספורטיבית בכלל.

שנית, פנו לתזונאית/דיאטנית מוסמכת אשר תיבנה את התפריט בהתאם לגיל ולמצב הבריאותי. מומלץ להגיע לפגישה הראשונה עם בדיקות דם עדכניות הככוללות ספירת דם מורחבת. במברבית המקרים מתגלים חוסרים רבים הנובעים מחוסר הקפדה על תזונה נכונה או מבעיה ספציפית של ספיגתם של חלק מהויטמינים. במצב זה בדרך כלל נהוג להשתמש בתוספי תזונה.

שימוש בתוספי תזונה הפך בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מן המעטפת המקצועית של העוסקים בספורט, אם זה באופן מקצועי או חובבני.

ההנחה היא שבשביל לעמוד בקצב התהליכים המואץ בגופנו, יש צורך בתיסוף חיצוני שמטרתו להשלים את אספקתם של רכיבי תזונה חיוניים אשר הגוף לא מקבל בכמות מספקת באמצעות המזון. סיבה נוספת, שכבר צויינה היא המהירות שבה נספגים אותם ויטמינים ומינרלים במערכת הגופנית שלנו.

 

איזה ויטמינים חשוב שנדאג לצרוך?

הויטמינים העיקריים אשר נצרכים ע”י העוסקים בספורט הם בעיקר: אומגה 3 (נוגדות דלקת ולכן נותנות תמיכה לגוף הספורטאי ומפחיתות את הסיכוי לפציעות), כורכום (אנטי דלקתי, מדלל דם ומונע דלקות פרקים), מגנזיום (מונע כיווצי שרירים), ויטמין D (מסייע לספיגת הסידן והזרחן בגוף ולכן חיוני לצמיחה ובניית מסת העצם, מבנה השיניים ופעולת השרירים), Q10 (חיוני ליצירת אנרגיה), ויטמין C (מעורב ביצירת הורמונים, סטרולים, סטרואידים, חומרים המשמשים בהולכה עצבית) וויטמין E (תורם להסתגלות השריר לפעילות גופנית)

 

לסיכום:

בחרת באורך חיים ספורטיבי למען אריכות החיים או בשביל הכייף עכשיו חשוב לבצע בדיקות דם כלליות ולהתייעץ עם דיאטנית וכמובן להישאר במעקב. אם גילית כי יש לך מחסור בויטמנים שצויינו כאן, אל תלחץ זה בסדר ואתה לא שונה מכלל הספורטאים רק עכשיו חשוב לדאוג לטפל בחוסר הזה לבדוק שאין בעיית ספיגה ולדעת שלכל בעיה יש פתרון.

ויטמינים לספורטאים