logo
כורכומין

כורכום: סתם תבלין או "פלא טבע"?

כורכום כתבלין או "פלא טבעי"?

כולם מכירים את צמח הכורכום כתבלין המשמש אותנו בצורתו הטחונה לתבשילים ביתיים, ונותן למאכלים את הצבע הצהוב הזכור לרובינו מהמטבח הצבאי ומהמטבח ההודי.

החומר הפעיל בצמח הכורכום נקרא כורכומין. מחקרים רבים מצאו כי לחומר הכורכומין תכונות אנטי- דלקתיות, נוגדות חימצון ונוגדת סרטן. הכורכומין הפעיל נמצא במאכלים כמו תבלין הכורכום, קארי, מוצרי חרדל ועוד… וכמובן בתוספי מזון.

לרכישת כורכום >>

יש לזכור כי אבקת התבלין הנמכרת בשווקים לרוב אינה מכילה רק כורכום טהור אלא חומרים נוספים.

הכורכום נפוץ בדרום אסיה והיבשת ההודית. שם מעבר לבישול יומיומי, יש לכורכום היסטוריה רפואית עשירה לאורך אלפי שנים. עוד בתקופה העתיקה השתמשו בו כתרופה חשובה להגלדת פצעים, טיהור דם (ניקוי רעלים) ולטיפול בחוליי קיבה בשיטת הרפואה האיורוודית ההודית. 

על פי הרפואה הסינית נעשה שימוש בצמח הכורכום כדי לסייע במערכת העיכול והכבד, להקל על כאבי מפרקים, וכן להסדיר את הווסת אצל נשים.

למידע נוסף על כורכום כתוסף תזונה >>

 

האם מדובר ב"פלא טבעי"? 

הכורכום הוא בין הצמחים הכי נחקרים בעולם ויש המכנים אותו אפילו "הפלא הצהוב". מחקרים רבים מראים כי לכורכומין יש פעילות ישירה בעיכוב דלקות שונותו ואף סרטן. כמו כן, המחקרים הרבים אשר בוצעו אודות הכורכום מצביעים על השפעתו החיובית לבריאות האדם וסגולותיו כמרפא דלקתיות.

 

איך כורכום יכול לסייע לספורטאים? 

במחקרים רבים נמצא קשר בין כורכומין להקלה על דלקות באופן כללי ועל דלקות פרקים בפרט. 

כל מי שלוקח על עצמו לעסוק בספורט על בסיס קבוע חייב לדעת כי אחת הסכנות הבריאותיות השכיחות ביותר היא התפתחותה של דלקת פרקים כתוצאה מהפעילות המאומצת. מלבד לתחושת הכאב ו/או אי-נוחות כתוצאה מהדלקת, היא עלולה להוביל לכל מיני בעיות בתפקוד מערכת השרירים, הגידים, המפרקים והשלד. לכן חשוב מאוד לפעול למניעת התפתחות דלקת הפרקים וטיפול מוקדם בכל מקרה דלקתי המתגלה.

בנוסף, בעת האימון הספורטיבי תהליך הנשימה שלנו מוגבר ובכך הדבר מגביר גם את היווצרותם של הרדיקלים החופשיים. הרדיקלים החופשיים הם בעצם חומרים פעילים הממלאים בגוף תפקידים חשובים כגון קטילת חיידקים.

לצערנו, בזמן פעילות ספורטיבית מואצת צריכת החמצן בגוף עולה ואספקת החמצן משתנה ובכך גורמת לאותם רדיקלים חופשיים לייצר תהליך הפוך לתועלת הרצויה ויכולה לגרום להרס המבנה של התא ולבריחת מולקולות מתוך התא החוצה. תכונה זו רלוונטית למחלות רבות ובהן דלקת מפרקים, שבה הרדיקלים החופשיים אחראים לכאבים ולנזק שנגרם למפרקים. 

נמצא כי לכורכומין יש יכולת הנוגדת חמצון גבוהה ולכן הוא מסייעת לנטרול רדיקלים חופשיים שמזיקים לרקמות.

במכון לביולוגיה ספורט, אוניברסיטת "רגילה שאאנשי", שבשיאן, בסין בוצע מחקר הנוגע לכורכום וספורט. במחקר התגלה כי נטילת כורכום ע"י אנשים הפעילים מבחינה ספורטיבית תרמה לשיפור ניכר בתפקוד רקמות הלב והכבד, הגביר את זרימת הדם וקידום היכולת לשיפור הפעילות הספורטיבית.

ניתן למצוא עוד מחקרים רבים ברחבי העולם אשר בכולם המסקנה הרווחת היא חד משמעית, כורכומין מפחית דלקות פרקים לאלו הפעילים בספורט באופו אינטסניבי וקבוע וכן, מונע היווצרות דלקות פרקים אצל מרבית הנבדקים כמובן שאלו שכן פיתחו דלקות היו בעלי מאפיינים של עישון או אורך חיים לא מאוזן מבחינה תזונתית .

אומגה וכורכום

האם שימוש בתבלין הכורכום מספיק?

תבלין הכורכום לא מכיל רק את החומר היעיל כורכומין אלא חומרים נוספים והתבלין לא יספק את כמות הרצויה היומית לגוף הספורטאי. בנוסף, כמו כל מאכל, בזמן הבישול הרכיבים התזונתיים מאבדים חלק ניכר מהתכונות החשובות שלהם. כך גם הכורכום שעדיין ישמור על חלק מתכונות המרפא שלו בזמן הבישול, אך לא יצליח לשמור על כולן.

אם אתם נוהגים לעסוק בספורט באופן אינטנסיבי וקבוע, ויותר מכך, באם אתם סובלים מדלקות פרקים חוזרות, ההמלצה הראשונה היא להתייעץ עם רופא. כיום, רוב הרופאים לא ממהרים לתת תכשירי טיפול תרופתיים הרוויים בסטרואידים וזאת לאור תופעות הלוואי הקשות המלוות בשימוש בתכשירים שכאלו. כיום, עולם הרפואה נוטה יותר לרפואה הטבעית וממליץ לצרוך קפסולות של כורכום במינון מומלץ של כ 4 מ"ג ביום לסובלים מדלקות ולעוסקים בספורט. 

חשוב לדעת שבמידה ואתם נוטלים תרופות מדללות דם, מורידות חומציות בקיבה או סובלים מסכרת אתם חייבים להתייעץ עם רופא טרם נטילת התוסף.

 

לסיכום…

קודם כל תעשו ספורט, זה בריא!! עם זאת, תעשו אותו בצורה שכולה ומתונה. תשלבו בו תזונה נכונה. אם אתם סובלים מבעיות פרקים כנראה שאתם עושים משהו לא נכון, לכו להתייעץ עם רופא. ברוב המקרים ימליצו לכם על תוספים אנטי דלקתיים ולכן מומלץ לצרוך גם כורכום אשר מביא לשיפור ניכר בתפקוד רקמות הלב והכבד, מגביר את זרימת הדם ומקדם את היכולת לשיפור הפעילות הספורטיבית.

חשוב לזכור, כורכום בבישול לא ממש יעזור, כיוון שהבישול הורס את המבנה שלו. וגורם לאיבוד החומר הפעיל החשוב לנו כל כך. כאן נכנסים לתמונה

תוספי התזונה אותם צריך לצרוך בצורה מבוקרת ונכונה.

לקריאה נוספת על כורכום/כורכומין
מחקר על השפעת הכורכום/כורכומין על השרירים

 

כורכום וספורט

Facebook YouTube Instagram